Bezkontaktní mytí

Na světě existuje mnoho věcí, které jsou tvrdší než lak. Překvapivě nejvíce poškození laku vzniká vlastní neopatrností.

 

Aby mohl každý šetrně pečovat o své auto, před tím, než s tím začne, by měl znát jednoduchou teorii přístupu. Nejvíce poškození laku vzniká neopatrností a nesprávnou péčí. Laky dnešních aut jsou tenké jako papír a to doslova. Mezi plechem a svrchní čirou vrstvou laku je tloušťka 1-2 kancelářských papírů. A musí se tam vejít antikorozní nástřik, plnič, barva a bezbarvý lak. Opatrnost je tedy na místě. Kromě toho lak nepatří mezi nejtvrdší věci na světě.

Jak tedy zabránit vzniku škrábanců? Nejlepším a nejjednodušším způsobem je minimalizace kontaktu. Tedy dotýkat se laku co nejméně, o auto se neopírat a nepokládat na lak žádné předměty. Může se to celé zdát jako přehnaná starostlivost, nicméně tato měřítka starostlivosti si určuje každý sám. Kromě tohoto základního přístupu je dobré vědět jakým způsobem auto umývat.

Jsou 2 možnosti, jak auto umýt. Lze to bezkontaktně na veřejné wapce nebo ručně, a pokud ručně, tak pouze se správným vybavením. Na úplný začátek začneme s bezkontaktním mytím, na kterém není co pokazit. Prvním úkolem je najít solidní veřejnou wapku. Těch je dnes tolik, že najít svoji oblíbenou by měla být hračka, obzvlášť ve větších městech. Na wapce je to pak snadné, programy jsou seřazeny hezky postupně. Ještě, než začnete s mytím, připravte si pistol a hadici tak, abyste ji měli za sebou a nebouchala vám o auto. Pochopitelně se začíná předmytím, kde můžete použít klasické předmytí a tam, kde se vyskytuje můžete využít aktivní pěnu. Osobně mám raději aktivní pěnu, která na autě déle drží a smáčí špínu. Úkolem předmytí je odstranění a změkčení nejhrubší špíny. Necháte chvíli působit a můžete přistoupit k mytí. Mezi předmytím a mycím programem bývá často i oplach. To není nutné absolvovat, přistupte ihned k mytí. U mycího programu si hlídejte vzdálenost pistole od laku. Moc daleko nebude efektivní, moc blízko může poškodit lak, zejména pokud už máte někde drobný defekt, wapkou ho můžete zvětšit. Ideální je vzdálenost okolo 30 cm. Pokud zatoužíte po elementárním ošetření laku, můžete využít programu voskování, které poskytne úplně základní ošetření a zvýší lesk. Aplikaci ošetření poznáte tak, že voda na laku začne hezky kapičkovat, ovšem rozdíl je vidět pouze u aut, které nemají lak nijak ošetřen. No a na závěr stačí auto důkladně opláchnout. Vybírejte program oplachu, který využívá osmotickou vodu, což je voda zbavena všech minerálů a po vyschnutí nebude na laku nechávat stopy vodního kamene. A je hotovo. Umytí auta na wapce je skutečně snadná věc, která je nenáročná fyzicky, časově i finančně. Jen pamatujte, že dnešní wapky dokáží auto umýt opravdu obstojně, ale ne na 100 %. Na laku může zůstat „povlak“ špíny. Pokud chcete mít dokonale umyté auto, musíte přistoupit k ručnímu mytí, o kterém si povíme zase příště. Více ze světa detailingu a efektivní péče o auto objevíte v mojí knížce Taky to nehuntuju.

 

Shrnutí:

  • Čím méně kontaktu s lakem, tím větší šance, že nevznikne škrábanec.
  • U bezkontaktního mytí na wapce stačí postupovat dle seřazených programů, stěžejní jsou předmytí, mytí a závěrečný oplach.
  • Wapku si nastavte tak, aby hadice byla vždy za vámi a nebouchala o lak.
  • Oplach osmotickou vodou na závěr nebude nechávat stopy vodního kamene.
  • Pamatujte, že wapka nikdy neumyje auto na 100 %.