Road trip část 2. - technika a výhled jsou základ
Na konci článku o road tripu na Slovensko jsem slíbil, že odhalím, jak jsme na takový trip připravili naše auta a jak jsme se o ně starali během celého týdne. Odkaz na přechozí článek je zde: Sousedské vztahy.
Příprava
Připravit auto na větší porci intenzivnějších kilometrů není žádná velká věda. V našem případě jsme auta ručně umyli, abychom nedělali ostudu, což bylo stejně k ničemu, protože v den odjezdu lilo jako z konve, takže auta dojela už na sraz špinavá :). Ale tak to občas bývá. Komu by se nechtělo řešit mytí, určitě by neměl vynechat alespoň skla, a to z obou stran. Dobrý výhled je základ. Šmouhy proti slunci nebo proti světlu za šera zkrátka nejsou to, co chcete vidět.
K technice. Nejprve vizuální kontrola brzdových desek, následně kapota nahoru a kontrola hladiny oleje, chladící kapaliny a naplnění nádržky do ostřikovačů do plna. Samozřejmě je dobré zkontrolovat také pneumatiky a jejich tlaky. To zvládnete na benzince vybavené kompresorem na vzduch. A pokud neznáte předepsané hodnoty, koukněte na vnitřní stranu víčka nádrže případně na rámy kolem dveří. Tam štítek s doporučenými tlaky určitě najdete.
Co sbalit s sebou. Teď mám na mysli věci pro auto :). Kromě kontroly povinné výbavy včetně lepící sady nebo sady na výměnu kola jsme si přibalili také olej a chladící kapalinu. Více toho není třeba. Nebo ano? Tedy vlastně ještě nějaká ta chemie, pokud chcete auto udržet alespoň trochu čisté. Jak jsem už psal, výhled je základ, takže jsme s sebou měli čistič skel a k tomu pár utěrek. Dále čistič na kola, aby se nepřipekl brzdový prach a jako poslední věc odstraňovač nastříleného hmyzu. To poslední, co si člověk chce dovézt je naleptaná kapota a nárazník od zaschlých mušek.
Takže pro shrnutí, jednoduchá a základní kontrola technického stavu auta, kontrola provozních kapalin a kontrola pneumatik. S sebou litr oleje, chladící kapalinu, čistič skel, čistič na kola a odstraňovač hmyzu. A povinnou výbavu pochopitelně.
Akce
Už je hlavně o zábavě. Kvůli ježdění se přece někam jede, ne? Ale myslím, že nikdo, komu alespoň trošku záleží na svém autě, si nechce přivézt jizvy v podobě naleptaného laku. Kvůli tomu je fajn si v průběhu celého tripu plánovat krátké stopky na wapkách. V ideálním případě, každý den. Jasně, tady nejde o to mít auto pořád v top lesku, to není cílem. Smyslem těchto zastávek je průběžně umývat auto od toho nejhoršího, hmyzu. Nastřílené mušky dokážou lak naleptat a nenávratně jej tak poškodit. Odstranění takových fleků je pak úlohou pro leštičku a kvůli tomu je lepší takovým problémům předcházet.
Ale ani tak nemáte vyhráno, bohužel. Občas člověk nemá na výběr a musí vzít jedinou možnost. Tak jako my. Cestou jsme našli wapku, která byla na trase a nemuseli jsme díky tomu moc zajíždět. Wapka myla hezky, takže mušky a brzdový prach jsme poměrně efektivně odstranili. Naneštěstí tam nedisponovali demineralizovanou vodou, přestože to uváděli. A kde jinde se tvrdá voda projeví lépe než na tmavém laku. Takže jsem měl auto po uschnutí celé flekaté a určitě tušíte, že mi to zrovna velkou radost neudělalo. A jaké z toho plyne ponaučení? Vůbec žádné, jen se může stát, že netrefíte tu nejlepší wapku. :)
Závěr
Připravit auto na delší a intenzivnější ježdění není vesmírné inženýrství. Spíše je to o vztahu a přístupu k autu jako stroji a prostředku k zážitkům. Každý si může určit svoji míru péče o auto při přípravě na delší cestu. Knížka Taky to nehuntuju sice je o tom, jak si auto udržovat ve špičkové vizuální kondici, ale jednu krátkou kapitolu věnuji ježdění a inspiraci pro zážitky. K tomu ty naše auta přece máme :).